Cursors

Thursday, June 24, 2010

Risiko Kanser dari Karbohidrat tinggi


Banyak kajian telah menunjukkan bahawa mengkonsumi makanan yang mempunyai  nilai indeks glycemic yang tinggi — iaitu makanan yang dengan cepat menaikkan paras gula darah dalam tubuh manusia — sebenarnya mempercepatkan penumbuhan sel kanser dan tumor dalam badan manusia. Para penyelidik berpendapat korelasi (kaitan) antara memakan karbohidrat terproses dengan kaser payu dara ada hubungkait dengan kenaikan paras insulin dan juga kenyataan bahawa kebanyakan tumor kanser payu dara lebih cepat membesar dengan paras insulin yang tingi.

Tetapi orang ramai tidak mengetahui bahawa memakan banyak karbohidrat terproses menyebabkan kanser, dan oleh itu mereka terus minum minuman ringan yang mempunyai kandungan fruktos-tinggi, masih bersarapan dengan bijiran yang disaluti gula dan manisan sirap jagung, dan terus makan produk dari tepung gandum putih seperti roti, kuih muih, biskut dan kraker , tanpa mengetahui yang makanan ini membawa mereka ke arah risiko penyakit kanser.

Oleh itu, untuk menghalang kanser ialah pada pemilihan diet. Perkara utama ialah mengelak daripada makan makanan terproses seperti beras putih, tepung putih, gula putih , sirap gula jagung dan sebagainya. Bahan-bahan ini adalah buatan manusia hasil dari memproses makanan ( tidak wujud dalam keadaan alami).  Anda tidak akan dapati beras putih pada pokok padi, gula putih pada air tebu. Sebaliknya beras, gandum yang anda lihat dari pokok asal adalah serat penuh (whole-grain) dan apabila dimakan membeeikan manusia khasiat yang tinggi untuk kesihatan.

hakikatnya, elakkan dari makan karbohidrat terproses. Pada masa yang sama elak bahan penambah kimia yang didapati dalam makan terproses, terutamanya pemanis artifisial. Makanan yang baik untuk kesihatan manusia ialah seperti yang tumbuh secara alami seperti beras perang, gandum whole-grain, kekacang, sayuran, buah-buahan dan lemak mcfa seperti minyak kelapa.

Petikan Artikal Penawaralami

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails